Blar i AURA på forfatter "Løvland, Anne"
-
"Det viser bare at de mener at folk kan være den de vil". En undersøkelse av hvordan ungdom reflekterer kritisk over hvordan kjønn fremstilles i ulike tekster.
Livden, Julie Galdal (Master thesis, 2022)Globalisering og digital utvikling bidrar til at tekster gjøres tilgjengelig for alle i større grad enn tidligere. I møte med dette tekstmangfoldet er det viktig å være klar over at tekster konstruerer ulike virkelighetsbilder ... -
«Jeg tror jeg lærer mest i bok fordi jeg føler det er enklere og mer oversiktlig» En undersøkelse av elever på 6. trinns lesing på skjerm og på papir.
Sivertsen, Ingrid Taule (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven er det undersøkt om det er en forskjell i elevenes leseforståelse når de leser i ulike tekstmedier. Elevene har i denne oppgaven lest skjønnlitterære tekster og saktekster på papir og på skjerm. ... -
Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar
Veum, Aslaug; Kvåle, Gunhild; Løvland, Anne; Skovholt, Karianne (Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ... -
Kritisk tilnærming til hverdagstekster: Hvordan kan hverdagstekster med tydelig agenda i omstridte bærekraftspørsmål legge til rette for elevenes kritiske refleksjon?
Skoe, Silje (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt om valg av tekst kan legge til rette for kritisk refleksjon blant elever på 10. trinn. Problemstillinga for oppgava er: Hvordan kan hverdagstekster med tydelig agenda i omstridte ... -
Lek i morsmålsfaget - en sammenlikning av lekens plass i den norske og den danske læreplanen
Hageløkken, Elin Thorsen (Master thesis, 2022)De fleste forskere er positive til å få leken inn i skolen og mener det er viktig å se sammenhengen mellom lek og læring. Overgangen fra barnehage til skole kan for mange være vanskelig da hverdagen brått blir annerledes ... -
Literacyundervisning, fagskriving og bærekraft
Nedland, Nina Susanne Gyland (Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om å støtte elever på 4.trinn i deres utvikling som fagskrivere ved hjelp av et undervisningsdesign basert på multiliteracy. Prioritering av bokstavinnlæring og grunnleggende ...